Wymogi kategoryzacyjne (skrót), Hotelarstwo materiały

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wybrane wymogi kategoryzacyjne dla hoteli w Polsce.
(skrót)
Hotelarz, aby móc przyjąć pierwszych gości powinien uzyskać kategoryzację swojego
obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii. W zależności od standardu obiekty turystyczne są
przypisane do różnych kategorii oznaczonych gwiazdkami.
Hotele, motele, pensjonaty mają pięć rodzajów zaszeregowania i wyróżnia je:
*
obiekty o podstawowym standardzie i skromnym wyposażeniu pokoi (zawsze posiadają łazienki).
Przeznaczone dla mniej wymagających Klientów.
**
- proste obiekty średniej klasy o funkcjonalnych pokojach.
***
- dobre hotele średniej klasy oferujące właściwy serwis i miłe, zadbane pokoje. Stanowią
najczęściej spotykaną kategorię obiektów w naszej ofercie.
****
- komfortowe obiekty o wysokim standardzie usług i zakwaterowania.
*****
- luksusowe obiekty o najwyższym standardzie, spełniające wymagania najbardziej
wymagających Klientów.
Od 1 stycznia 2006 roku nadawaniem kategorii i ewidencją hoteli zajmują się marszałkowie
województw ze względu na miejsce położenia obiektu, a nie tak jak w latach poprzednich
wojewodowie. Również urzędnicy samorządu wojewódzkiego będą przynajmniej raz na trzy lata
sprawdzać, czy zaliczenie obiektu do odpowiedniej kategorii (tzw. przyznanie gwiazdek) było
właściwe i jest nadal aktualne.
Żeby hotel został zaliczony do określonej kategorii, musi zapłacić za ocenę (zależy to m.in.
od ilości gwiazdek), czy jego obiekt spełnia stawiane wymagania. Opłatę ustała się w oparciu o
miesięczną stawkę najniższego wynagrodzenia, jakie obowiązuje w dniu złożenia wniosku o ocenę.
Wynosi ona dla oceny hoteli oznaczonych: czterema i pięcioma gwiazdkami - 150 proc.
miesięcznej stawki wynagrodzenia; trzema gwiazdkami - 100 proc. najniższego wynagrodzenia;
jedną lub dwiema gwiazdkami - 60 proc. najniższego wynagrodzenia.
1
Kategoria jednogwiazdkowa (*)
Hotele tej kategorii muszą spełniać określone warunki. Jest to najniższy standard i gwarantuje on
podstawowe usługi. Obiekt hotelarski jednogwiazdkowy musi spełnić określone warunki. Część
zewnętrzna hotelu musi posiadać: zewnętrzne oświetlenie obiektu, wyodrębnione wejście do
hotelu, umożliwiony dojazd do hotelu.
Część wewnętrzna wyposażenia obiektu to: wentylacja mechaniczna w części
Marzena Wojciechowska dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK; Poznań 2011 r.
ogólnodostępnej, naturalna w części pobytowej, automat telefoniczny, telefon ogólnodostępny
windy powyżej 4 kondygnacji, ogrzewanie w całym obiekcie, zimna i ciepła woda przez całą dobę,
oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń, instalacja radiowo-telewizyjna. W hotelu
powinien się znajdować hol recepcyjny połączony z holem gastronomicznym, minimum 20 m
2
oraz
zalecany jest hol restauracyjny.
Część mieszkalna: pokój jednoosobowy: 8 m
2
, pokój dwuosobowy: 10 m
2
, pokój 3-
osobowy: 14 m
2
, pokój 4-osobowy: 16 m
2
, jeżeli pokój jest większy niż 4-osobowy: 16 m
2
+ 4 m na
każdą osobę powyżej 4. W pokoju musi znajdować się łóżko, szafa, szafka nocna, lampka nocna,
biurko, radioodbiornik.
Łazienka ma na swoim wyposażeniu wannę lub kabinę natryskową, umywalkę, ubikację.
Wyposażenie uzupełniające to: wieszaki na ręczniki, mydełko toaletowe, szklanka, torba
higieniczna, lustro, pojemnik na śmieci. Możliwy jest dozownik do mydła płynnego, suszarka do
rąk lub ręczniki papierowe.
Oferta usług podstawowych i uzupełniających oferuje: sprzedaż napojów gorących przez 24
h, budzenie, przechowalnie bagażu, podawanie śniadań, salę klubową z TV. Zmiana pościeli
odbywa się na życzenie gości, a w recepcji można uzyskać informację turystyczną, złożyć depozyt,
zamówić budzenie i zakupić drobne artykuły.
Kategoria dwugwiazdkowa (**)
Hotele tej kategorii muszą spełniać warunki: pokój z łazienką, telefonem, odbiornikiem
telewizyjnym. Śniadanie wliczone jest w cenę noclegu, wymiana pościeli dwa razy w tygodniu,
niewyszukana restauracja, mała sala spotkań, pokoje zamykane na klucz.
Część zewnętrzna musi posiadać: bezpośrednie wejście do holu recepcyjnego, zalecana
górna osłona nad wejściem do obiektu, zalecane oddzielne wejście do restauracji, garaże lub
parking dla gości hotelu.
Część wewnętrzna wyposażenia obiektu to: wentylacja w różnych rodzajach w całym
obiekcie, ogrzewanie w obiekcie, zimna i ciepła woda przez całą dobę, instalacja radiowo-
telewizyjna, telefon dostępny dla gości w recepcji i na każdej kondygnacji, instalacje ppoż. na
zapleczu produkcyjno-magazynowym, dźwigi powyżej 4 kondygnacji. Elementy dotyczące obsługi
gościa to hol recepcyjny minimum 20 m2 oraz zalecany hol restauracyjny.
Część mieszkalna hotelu: 1-osobowy: 9 m
2
, 2-osobowy: 12 m
2
, 3-osobowy: 15 m
2
, 4-osobowy: 18
m
2
, powyżej 4 osób: 18 + 4,5 metra na każdą osobę. W pokoju musi znajdować się łóżko (1-
osobowe musi mieć wymiary 90 x 200 cm, 2-osobowe - 140 x 200), szafa, szafka nocna, lampka
Marzena Wojciechowska dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK; Poznań 2011 r.
nocna, biurko lub stół oraz krzesło (1 na jedną osobę), szafa na garderobę radioodbiornik, TV,
elementy dekoracyjne (zalecane)
Wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych to: wanna z
baterią i natryskiem lub kabina natryskowa, umywalka z blatem lub półką, WC. Elementy
uzupełniające: osłona wanny lub natrysku, mydelniczka, wieszaki na ręczniki, mydełko toaletowe,
szklanka, torba higieniczna, lustro z oświetleniem, gniazdko elektryczne, pojemnik na śmieci.
Wymagany jest dozownik do mydła płynnego, suszarka do rąk lub ręczniki papierowe.
Oferta usług podstawowych i uzupełniających oprócz wymienionych przy hotelu 1* -
(wybrane):
room service
przez 12 godzin (zalecane), wymiana walut (zalecane), sprzedaż napojów
gorących przez 24 h, bar kawowy, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny gości (zalecane),
restauracja bądź bar szybkiej obsługi.
Wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych personelu: wykształcenie wyższe lub
średnie specjalistyczne, znajomość języka obcego (zalecane), w recepcji - znajomość min. 1 języka
obcego, wykształcenie min. średnie, jednolity ubiór dla służb hotelowych.
Kategoria trzygwiazdkowa (*** )
Hotele tej kategorii oprócz wymienionych w hotelach ** muszą spełniać dodatkowe warunki.
Zewnętrzne elementy wyposażenia: utwardzona nawierzchnia dojazdowa i piesze dojścia,
zewnętrzne oświetlenie, osłona stała nad głównym wejściem i podjazdem do hotelu, tzw. wiata,
oddzielne wejście do holu gastronomicznego, parking strzeżony, również dla niepełnosprawnych,
zieleń ozdobna, stanowisko dla autokarów, w odległości ok. 100 m postój TAXI.
Część mieszkalna to większe pokoje (1-osobowy: 10 m
2
, 2-osobowy: 14 m
2
, 3-osobowy: 16 m
2
)
z ładną łazienką, zalecane jest posiadanie apartamentu oraz standardowe wyposażenie jak w
poprzednich kategoriach z uwzględnieniem elementów dekoracyjnych i telefonu w każdym pokoju.
Zalecana jest klimatyzacja, codzienna wymiana pościeli i ręczników, sprzątanie. Pokoje są
wyciszone i eleganckie.
Oferta usług podstawowych i uzupełniających jest bogatsza i obejmuje usługi gastronomiczne
na bazie: restauracja, kawiarnia, bar alkoholowy,
room service
do 22:00,
dwie sale konferencyjne przystosowane dla organizacji szkoleń. Zalecane jest posiadanie
wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego i zespołu odnowy biologicznej
Wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych personelu to: w recepcji: wykształcenie
wyższe lub średnie specjalistyczne, 2 języki obce, w tym 1 biegle, natomiast personel obsługowy:
podstawy języków obcych.
Marzena Wojciechowska dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK; Poznań 2011 r.
Kategoria czterogwiazdkowa (****)
Hotele tej kategorii muszą spełniać jeszcze wyższe warunki niż w pozostałych kategoriach. Na
zewnątrz w bezpośrednim sąsiedztwie powinien być postój Taxi, wewnątrz obiektu klimatyzacja to
wyposażenie standardowe i wymagany jest agregat prądotwórczy (jeżeli obiekt ma powyżej 200
jednostek mieszkalnych).
Pokoje i obsługa jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych, dobrze wyposażone
centrum biznesowe, dużo sal konferencyjnych, dwie restauracje, bar, klub nocny, często basen,
centrum odnowy, siłownia, Internet w pokojach, lokalizacja w centrum miasta, dźwiękoszczelne
okna, wyciszone pokoje.
Część mieszkalna to przestronne, gustownie urządzone pokoje (1-osobowy: 12 m
2
, 2-osobowy:
16 m
2
, apartament: min. 30m
2
) z eleganckim wykończeniem i elementami dekoracyjnymi. W
wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych wymagana jest suszarka, ręczniki, dywanik.
Usługi podstawowe i uzupełniające są na wysokim poziomie świadczonych usług i obejmują
m.in.:
room service
24 h, napoje gorące 24 h, zespół odnowy biologicznej, usługi gastronomiczne,
kuchnia krajowa i międzynarodowa, lokale gastronomiczne: kawiarnia, bary (różnego typu), sale
wielofunkcyjne, codzienną zmianę pościeli.
Wymagania dotyczące kwalifikacji zawodowych personelu: recepcja: wyższe lub średnie
specjalistyczne, 2 języki obce, w tym 1 biegle, personel obsługowy: podstawy języków obcych.
Kategoria pięciogwiazdkowa (*****)
Jest to najlepszy standard, które posiada profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką,
nowoczesną techniką zabezpieczeń. Obiekty te usytuowane są w centrum miast przy centrach
biznesowych. Jakość świadczonych usług jest na najwyższym poziomie poczynając od usług
hotelowych, gastronomicznych, kończąc na usługach uzupełniających, tj. kwiaciarnia, pralnia.
Ważną rzeczą w tym standardzie jest część mieszkalna, w skład, której wchodzą:
pokoje (pokój 1-osobowy: 14 m
2
, 2-osobowy: 18 m
2
, apartament: w granicach 50 m
2
). Wyposażenie
pokoi jest bogate i eleganckie z indywidualną klimatyzacją i wyposażeniem jak w poprzednich
kategoriach, ale z uwzględnieniem dodatkowo mini sejfu oraz mini barku. W łazience natomiast
powinna dodatkowo znaleźć się waga osobowa. Każdemu pokojowi odpowiada jedno miejsce na
parkingu strzeżonym. Klienci tego hotelu mają dostęp do zespołu odnowy biologicznej z
rozbudowanym pakietem usług oraz do ekskluzywnych klubów hotelowy dla gości z wydzieloną
powierzchnią.
W sferze usług dodatkowych hotele pięciogwiazdkowe zdecydowanie wyróżnia wydzielony
Marzena Wojciechowska dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK; Poznań 2011 r.
zespół business-center z fachową obsługą i niezbędnym zapleczem, zespół sal wielofunkcyjnych z
możliwością organizacji i obsługi zróżnicowanych imprez i ekspozycji (pokazy mody, zjazdy,
konferencje itp.) z dostępnością do zaplecza gastronomicznego i obsługi technicznej (tłumacze,
sprzęt AV, ruchome elementy sceniczne, ekran kinowy) oraz biuro obsługi turystycznej.
W dziedzinie gastronomi hotel oferuje różnorodne lokale gastronomiczne o wystroju i
wyposażeniu na najwyższym poziomie, kuchnię krajowa i międzynarodową (zagraniczną).
Dodatkowym atutem jest fryzjer damsko-męski i gabinet kosmetyczny oraz pranie i prasowanie
ubrań na życzenie gości. Zmiana pościeli i ręczników powinna odbywać się codziennie, a nie tak
jak w kategoriach poniżej 3* - na życzenie co trzy dni.
Personel hotelowy to pracownicy na najwyższym poziomie. W recepcji każdy posiada
wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne oraz posługuje się 2 językami obcymi, w tym 1
biegle, natomiast personel obsługowy zna podstawy języków obcych.
Marzena Wojciechowska dla Centrum Nauki i Biznesu ŻAK; Poznań 2011 r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •