Wytyczne w sprawie działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania oraz gminnego systemu wykrywania i ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
URZAD GMINY
_____________________________________________________________________________________________________________
REFERAT SPRAW OBYWATELSKICH I OBRONNYCH
ZATWIERDZAM
WÓJT GMINY ZIELONA GÓRA
…………………………………………….
WYTYCZNE
WÓJTA – SZEFA OBRONY CYWILNEJ
GMINY ZIELONA GÓRA
z dnia 16 listopada 2008 r.
w sprawie działania gminnego systemu wczesnego ostrzegania
oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania.
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25
czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju,
szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850), ustala się, co
następuje:
Zgodnie z oceną zagrożenia, na obszarze Gminy Zielona Góra mogą wystąpić
następujące zagrożenia:

klimatyczne: powodzie, susze, ulewne deszcze, upały, huragany, śnieżyce,

techniczne: awarie urządzeń technicznych, katastrofy, pożary,

inne zagrożenia: terroryzm, działania militarne, epidemie, wydarzenia społeczne
(zamieszki, narkotyki, alkoholizm, ubóstwo, bezrobocie), wyniki błędu człowieka,
szkody wyrządzone przez owady i gryzonie.
Gminny Punkt Alarmowania został powołany w celu prowadzenia działań
umożliwiających ograniczenie strat ludzkich i materialnych, powodowanych przez różnego
rodzaju sytuacje kryzysowe, powstałe na skutek klęsk żywiołowych, katastrof technicznych,
konfliktu zbrojnego i innych niebezpiecznych zdarzeń oraz ochronę życia i zdrowia ludzi, a
także ich mienia jak również środowiska, poprzez działania zapobiegawcze,
przygotowawcze, reagowania i odbudowy. Gminny Punkt Alarmowania działa przy ROO tut.
Urzędu. Opracowane na dzień dzisiejszy wytyczne określają przedsięwzięcia na wypadek
zagrożeń noszących znamiona klęski żywiołowej, a w szczególności:

zadania w zakresie monitorowania zagrożeń,

bilans sił ratowniczych i środków technicznych, niezbędnych do usuwania skutków
zagrożeń,

procedury uruchamiania działań przewidzianych w planie oraz zasady
współdziałania, a także sposoby ograniczania rozmiaru strat i usuwania skutków
zagrożeń.
Plan Obrony Cywilnej jest corocznie aktualizowany i stanowi podstawę do działania
w przypadku wprowadzenia stanu wojennego i wyjątkowego. W celu zapewnienia uzyskania
informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacji ich
wystąpienia, został utworzony System Wczesnego Ostrzegania (SWO) - funkcjonujący w
czasie pokoju oraz System Wykrywania i Alarmowania (SWA) – działający w przypadku
wprowadzenia stanów: wojennego i wyjątkowego.
Baza danych sił i środków Gminy Zielona Góra, zawiera w formie elektronicznej
m.in. dane dot. zabezpieczenia logistycznego działań ratowniczych, wykazy służb i straży,
wykazy placówek noclegowych i żywnościowych oraz mapę topograficzną z naniesionymi na
niej danymi rozmieszczenia ludności, wszystkich placówek, sił, zakładów, organizacji,
niezbędnych do prowadzenia działań ratowniczych. Ponadto baza daje możliwość określenia
strefy skażeń w przypadku awarii obiektu z Toksycznymi Środkami Przemysłowymi lub
jakiejkolwiek innej awarii chemicznej. Baza ta jest cały czas modernizowana i ulepszana.
Zgodnie z wytycznymi Wojewody Lubuskiego powyższa baza jest aktualizowana co najmniej
raz na kwartał.
Ochotnicze Straże Pożarne dysponują 12 jednostkami, w tym 4 włączonymi do
Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, 80 strażakami, 5 samochodami gaśniczymi
wodno-pianowymi, 2 samochodami gaśniczymi wodnymi, 12 motopompami oraz 10
samochodami transportowymi.
W celu zabezpieczenia ludności cywilnej w indywidualne środki ochrony przed
skażeniami, w magazynach obrony cywilnej znajduje się 1660 masek przeciwgazowych typu
cywilnego MC-1. W przypadku wystąpienia zagrożenia, maski te otrzymają pracownicy
instytucji i ważniejszych zakładów pracy. Pozostała ludność będzie musiała zabezpieczyć się
w zastępcze środki ochrony dróg oddechowych, takie jak: opaski przeciwpyłowe, maski
tkaninowe, respiratory, itp.
Poniższe wytyczne Wójt Gminy Zielona Góra wykonuje przy pomocy Referatu
Spraw Obywatelskich i Obronnych właściwy w sprawach zarządzania kryzysowego.
Organem pomocniczym Wójta jest Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, w którego
skład wchodzą m.in. pracownicy Starostwa Powiatowego w Zielonej Górze, oraz skierowani
pracownicy zespolonych służb, inspekcji i straży.
1.
Wytyczne określają zasady tworzenia formacji wykrywania i alarmowania tworzących
system wykrywania i alarmowania na terenie gminy ich wyposażenie, a także
prowadzenie niezbędnej ewidencji i opracowania planów działania tych formacji.
2.
Jednostki organizacyjne (zakłady pracy, szkoły, sołectwa) wykonujące zadania
związane z wykrywaniem zagrożeń oraz ostrzeganiem i alarmowaniem tworzą system
wykrywania i alarmowania

działający w stanie kryzysu i stanie wojny.
3.
Do wykonania czynności związanych z wykrywaniem zagrożeń, przekazywaniem
informacji o ich zaistnieniu, opracowaniem danych oraz ostrzeganiem i alarmowaniem
są obowiązkowe dla załącznik Nr 1:
a) zakładów pracy, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla
ludzi i środowiska,
b) formacji obrony cywilnej,
c) sołecki punkt alarmowania,
d) Ochotnicza Straż Pożarna,
e) III Komisariat Policji w Zielonej Górze.
4.
Zakłady pracy mają obowiązek do przekazywania informacji o zagrożeniu do Urzędu
Gminy Zielona Góra, a także ogłoszenia komunikatów ostrzegawczych i sygnałów
alarmowych dla zagrożonej ludności
5.
Rodzaje alarmów, treść komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych
określają ogólnokrajowe ustalenia w tym zakresie załącznik Nr 2.
6.
Przekazanie informacji o zagrożeniach komunikatów ostrzegawczych i sygnałów
alarmowych odbywać się będzie za pomocą dostępnych środków łączności.
a) komunikaty alarmowe powinny uwzględniać dane wynikające z aktualnego
rozpoznania, zawierać konkretne wskazówki i polecenia, co do sposobów
zachowania się ludności, (np. ewakuacja),
b) komunikaty alarmowe powinny być przekazane do wiadomości wszystkich
osób znajdujących się w strefie zagrożenia,
c) komunikaty należy powtarzać okresowo aż do odwołania alarmu.
Każdy z ogłoszonych alarmów wymaga jego odwołania !
7.
Zbiór i przetwarzanie danych o zagrożeniach oraz ich przekazywanie realizują
załącznik Nr 3:
a) gminny punkt wykrywania i alarmowania,
b) w zakładach pracy – wyznaczone przez kierownika (właścicieli) tych zakładów
służby dyżurne lub dyspozytorskie.
8.
Całkowite lub częściowe rozwiniecie systemu wykrywania i alarmowania następuje na
podstawie zarządzenia terenowego organu obrony cywilnej:
a) Wojewodę - Szefa Obrony Cywilnej Województwa - na terenie, co najmniej dwóch
powiatów lub na obszarze całego województwa,
b) Starostę Zielonogórskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu - na terenie co
najmniej dwóch gmin lub obszarze całego powiatu,
c) Wójta - Szefa Obrony Cywilnej Gminy na terenie gminy.
9.
Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
a) systemy alarmowe radiowo – przewodowe,
b) pojedyncze syreny alarmowe,
c) urządzenia nagłaśniające na pojazdach (Policji, Straży Pożarnej),
d) radiowęzły zakładowe,
e) telewizja,
f) radio,
g) prasa,
h) obwieszczenia,
i) telefonię komórkową
j) Ochotniczą Straż Pożarną – wyposażone w urządzenia do podawania
komunikatów, które poruszając się po wyznaczonym terenie będą podawały
komunikaty.
10.
Urządzenia alarmowe należy utrzymywać w stałej gotowości technicznej:
a) w celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych, w czwarty
czwartek każdego miesiąca, o godzinie 12
00
, będzie się przeprowadzać głośną
próbę syren, stosowany sygnał – dźwięk ciągły, modulowany trwający 1 minutę.
b) wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach
treningów i ćwiczeń poprzedzić doprowadzeniem tego faktu do publicznej
wiadomości na terenie gminy, z 24-godzinnym wyprzedzeniem.
11.
Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i
alarmowania:
a) natychmiast – o zbliżaniu się niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzi, a w
szczególności:
wystąpienia klęsk żywiołowych,
awarii obiektów technicznych,
katastrof,
skażeń i zakażeń,
powodzi i pożarów,
wzrostu promieniowania gamma powyżej dwukrotnej dawki,
b) okresowo przekazuje się informacje dotyczące:
pomiarów mocy dawki promieniowania gamma,
kontroli napromieniowania ludności,
skażeń środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych.
12.
Zasady ogniwa systemu wykrywania i alarmowania, oraz kierunki przekazywania
informacji zawiera załącznik Nr 3 do wytycznych.
13.
Za przygotowanie elementów organizacyjnych systemów do realizacji zadań, o
których mowa w § 2 odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i
jednostki organizacyjne je tworzące, w szczególności przez:
a) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu
reagowania kryzysowego,
doskonalenie procedur podnoszenia gotowości tych systemów -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •