Wytyczne planistyczne - Transformacja centrum miasta Katowice, Dokumenty planistyczne i strategiczne Katowice

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MIASTO KATOWICE
TRANSFORMACJA CENTRUM
M I A S T A K A T O W I C E
WYTYCZNE PLANISTYCZNE
W Europie wiele miast przeszło lub przechodzi proces regeneracji
obszarów śródmiejskich, jednak w skali Polski transformacja centrum,
jaką planują Katowice jest przedsięwzięciem bezprecedensowym.
Z tego powodu Miasto Katowice pragnie zaprosić do współpracy
deweloperów, którzy osiągnęli pozytywny rezultat w realizacji
wielkoskalowych przedsięwzięć związanych z regeneracją śródmieść. Jest
to zaproszenie kierowane do firm deweloperskich, które w swoim
podejściu do regeneracji kierują się kryteriami uzyskania trwałego efektu
ożywienia przestrzeni miejskiej, różnorodności funkcji i formy
kreowanych struktur, a także podmiotowego traktowania przyszłych
użytkowników centrum w procesie planowania.
Transformacja centrum miasta Katowice
| Wytyczne planistyczne i
SPIS TREŚCI
I. WPROWADZENIE
1.
CEL I PODSTAWY OPRACOWANIA WYTYCZNYCH PLANISTYCZNYCH .........................
1
TRANSFORMACJA CENTRUM KATOWIC – POTRZEBA I WYZWANIE ...........................
1
2.
REGENERACJA OBSZARU "RYNEK-RONDO" – ZNACZENIE PROJEKTU ........................
3
3.
II. POŁOŻENIE OBSZARU I KONTEKST ZEWNĘTRZNY
1.
LOKALIZACJA .......................................................................................
6
DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA ..................................................................
6
2.
KONTEKST REGIONALNY ..........................................................................
8
3.
KONTEKST KRAJOWY I MIĘDZYNARODOWY ....................................................
9
4.
III. CHARAKTERYSTYKA OBSZARU
1.
TEREN "I-C" .........................................................................................
11
TERENY "I-A", "I-B", "I-D"..........................................................................
18
2.
POZYCJA OBSZARU "RYNEK-RONDO" W ŚRÓDMIEŚCIU ........................................
18
3.
IV. WIZJA
1.
KONCEPCJA TRANSFORMACJI CENTRUM .......................................................
21
WIZJA PRZYSZŁOŚCI CENTRUM ..................................................................
22
2.
CELE TRANSFORMACJI ............................................................................
22
3.
ZAŁOŻENIA URBANISTYCZNE .....................................................................
22
4.
ZAŁOŻENIA ARCHITEKTONICZNE ................................................................
23
5.
ZAŁOŻENIA OBSŁUGI TRANSPORTOWEJ ........................................................
23
6.
V. ZAŁOŻENIA PROGRAMU TRANSFORMACJI CENTRUM
1.
PLAN KOORDYNACYJNY............................................................................
24
ZAŁOŻENIA PROGRAMU TRANSFORMACJI........................................................
25
2.
REGENERACJA OBSZARU "RYNEK-RONDO" .....................................................
26
3.
WSPARCIE PUBLICZNE DLA PROCESU TRANSFORMACJI .......................................
27
4.
VI. WYTYCZNE DO OFERT
1.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE ..............................................................................
29
ZAŁOŻENIA POLITYKI PRZESTRZENNEJ DLA CENTRUM .......................................
29
2.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWO - PRZESTRZENNE - TEREN "I-C" .................................
30
3.
WYTYCZNE PROJEKTOWE ........................................................................
33
4.
KRYTERIA OCENY KONCEPCJI ....................................................................
35
5.
ORGANIZACJA FAZY PRZYGOTOWAWCZEJ INWESTYCJI ......................................
36
6.
VII. UWARUNKOWANIA PLANISTYCZNE
1.
STAN WŁADANIA GRUNTAMI ......................................................................
37
TRANSPORT ........................................................................................
38
2.
INFRASTRUKTURA TECHNICZNA .................................................................
38
3.
WARUNKI EKOFIZJOGRAFICZNE .................................................................
38
4.
ZABYTKI. ŚRODOWISKO KULTUROWE ...........................................................
38
5.
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNO - GOSPODARCZE .............................................
39
6.
RYNEK NIERUCHOMOŚCI ..........................................................................
53
7.
OBOWIĄZUJĄCE DOKUMENTY PLANISTYCZNE .................................................
55
8.
ZAŁĄCZNIK 1: CZĘŚĆ GRAFICZNA
/POZA TEKSTEM/
Transformacja centrum miasta Katowice
| Wytyczne planistyczne ii
WPROWADZENIE
I. WPROWADZENIE
C E L I P O D S T A W Y O P R A C O W A N I A W Y T Y C Z N Y C H P L A N I S T Y C Z N Y C H
1.
Celem „Wytycznych planistycznych” jest ukierunkowanie projektów koncepcyjnych zagospodarowania
terenu „I-C”, które będą wymagane w pierwszym etapie konkursu zmierzającego do wyłonienia
dewelopera tego terenu. Zadaniem „Wytycznych” jest dostarczenie informacji o uwarunkowaniach
rzutujących na sposób zagospodarowania obszaru oraz o rezultatach realizacji przedsięwzięcia
oczekiwanych przez Władze Miasta.
1.1.
Podstawę wytycznych stanowią:

koncepcja pokonkursowa zagospodarowania obszaru centrum miasta, zawarta w materiale pod nazwą
Plan koordynacyjny - określającym wizję transformacji centrum i założenia programu transformacji
centrum;

ustalenia polityki rozwoju miasta Katowice odnoszące się do obszaru centrum, zawarte
w uchwalonych przez Radę Miasta Katowice dokumentach: Strategii rozwoju miasta do roku 2020
oraz w Lokalnym Programie Rewitalizacji;

wyniki analiz uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego wykonanych w ramach prac nad
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodaro-wania przestrzennego miasta Katowice - II edycja;

Założenia polityki transportowej miasta Katowice, opracowane w celu przedłożenia Radzie Miasta
projektu uchwały w sprawie przyjęcia polityki transportowej miasta Katowice.
1.2.
„Wytyczne” zawierają również propozycję założeń nowej polityki przestrzennej miasta Katowice
w odniesieniu do obszaru centrum. Opinie i komentarze na temat tych założeń, jakie zostaną
przedstawione przez potencjalnych partnerów deklarujących podjęcie przedsięwzięć inwestycyjnych,
a także przez mieszkańców i inne podmioty zainteresowane transformacją tego obszaru, będą
podstawą ustaleń nowej edycji Studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego, której
uchwalenie przewiduje się na początku 2009 roku.
1.3.
„Wytyczne” nie zastępują ustawowych instrumentów planistycznych, w szczególności miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego. Są materiałem uzupełniającym, który streszcza podstawowe
fakty i dane mające znaczenie dla przekształceń zagospodarowania obszaru, a jednocześnie
przedstawia założenia tych przekształceń i ich oczekiwane rezultaty, w sposób bardziej szczegółowy
niż jest to możliwe w ustawowych dokumentach planistycznych.
1.4.
W kolejnych etapach postępowania zmierzającego do wyboru strategicznego partnera Miasta Katowice
„Wytyczne” będą podlegać aktualizacji, odzwierciedlając m.in. wyniki konsultacji społecznej oraz
odpowiedzi na zapytania ze strony deweloperów.
1.5.
Równolegle sporządzany będzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który zostanie
uchwalony po osiągnięciu porozumienia co do kształtu inwestycji.
, a przed zbyciem terenu.
1.6.
T R A N S F O R M A C J A C E N T R U M K A T O W I C - P O T R Z E B A I W Y Z W A N I E
2.
Przebudowa śródmieścia Katowic, w tym ścisłego centrum miasta jest jednym z pięciu strategicznych
obszarów działań, wyznaczających kierunki rozwoju Katowic do roku 2020 - zgodnie ze strategią
rozwoju miasta przyjętą przez Radę Miasta w roku 2005.
2.1.
Katowice są młodym miastem (prawa miejskie uzyskały w r. 1865), centrum regionu określanego do
niedawna jako Górnośląski Okręg Przemysłowy [GOP] , który ukształtował się w XIX w. pod wpływem
rozwoju górnictwa węgla kamiennego i hutnictwa. W XX wieku w GOP rozwinęły się również inne
gałęzie przemysłu, głównie przemysł ciężki, chemiczny i energetyka. Urbanizacja obszaru przebiegała
w ścisłym powiązaniu z lokalizacją zakładów przemysłowych, w efekcie czego powstał zespół miejsko-
przemysłowy złożony z kilkunastu miast (liczących obecnie od ok. 50 do 200 tys. mieszkańców),
którego centralnym i zarazem największym ośrodkiem są Katowice (313 tys. mieszkańców).
2.2.
XXI wiek otworzył całkowicie nowy etap w historii aglomeracji. Restrukturyzacja przemysłu
i likwidacja uciążliwych zakładów trwająca od końca lat 80-tych XX wieku przyniosła radykalną
poprawę stanu środowiska. Rozpoczęła się współpraca sąsiadujących miast (które są samodzielnymi
gminami o równym statusie administracyjnym), zmierzająca do większej integracji w dziedzinach
polityki rozwoju i zarządzania infrastrukturą.
2.2.1
Transformacja centrum miasta Katowice
| Wytyczne planistyczne 1
WPROWADZENIE
Nazwa "GOP" wychodzi z użycia, zastępowana przez termin aglomeracja górnośląska, lub - coraz
częściej - Katowicki Obszar Metropolitalny - zależnie od kryteriów delimitacji obszaru. Upowszechnia
się również nazwa "Silesia" - która odnosi się do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego,
zawiązanego przez 14 sąsiadujących ze sobą miast posiadających prawa powiatów miejskich.
W strukturze gospodarki aglomeracji szybko wzrasta udział usług i nowoczesnych, czystych branż
przemysłu. Region konsekwentnie realizuje strategię rozwoju gospodarki opartej na wiedzy.
2.2.2
Nowy kierunek rozwoju aglomeracji związany jest z branżami gospodarki, które podlegają prawom
konkurencji w skali europejskiej, a nawet globalnej. Obecnie, gdy w Europie procesy rozwoju
gospodarczego coraz wyraźniej koncentrują się w metropoliach, kluczowym czynnikiem rozwoju staje
się atrakcyjność miast. Na tym tle zauważalna jest słabość materialnej bazy funkcji metropolitalnych
w aglomeracji górnośląskiej oraz pozostawiająca wiele do życzenia atrakcyjność środowiska
zamieszkania.
2.3.
Katowice są najważniejszym węzłem transportowym oraz ośrodkiem decyzyjnym i usługowym
aglomeracji, ale zróżnicowanie i potencjał oferty usługowej miasta nie jest adekwatny do rangi
centrum ponad 2-milionowej metropolii. Dotyczy to przede wszystkim niedostatku nowoczesnych
powierzchni biurowych, zaplecza konferencyjnego, hotelowo-gastronomicznego, mieszkań o wysokim
standardzie. Braki w tych dziedzinach obniżają konkurencyjność całej aglomeracji, zarówno
w wymiarze krajowym jak europejskim. Również atrakcyjność środowiska zamieszkania, w tym
przestrzeni publicznych, wymaga podniesienia standardu i dostosowania do współczesnych wymagań.
2.3.1
Ścisłe centrum Katowic.
Problem ten został dostrzeżony w strategii rozwoju miasta, która stwierdza, że przyszłość Katowic
i aglomeracji górnośląskiej oraz ich pozycja konkurencyjna zależeć będzie od dalszego napływu do
regionu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Bez nich niemożliwe będzie dalsze unowocześnienie
gospodarki i restrukturyzacja zasobów mieszkaniowych oraz infrastruktury usługowej.
2.3.2
Wskazując kierunki wzrostu konkurencyjności Katowic, strategia rozwoju miasta kładzie nacisk na
znaczące podniesienie atrakcyjności warunków zamieszkania Katowic oraz całej aglomeracji
górnośląskiej, a także na wzbogacenie oferty spędzania czasu wolnego, w takich sektorach jak:
kultura, rekreacja, sport, rozrywka, usługi gastronomiczne. Równie istotne znaczenie ma poprawa
2.3.3
Transformacja centrum miasta Katowice
| Wytyczne planistyczne 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •