Wytyczne metodyki harcerskiej Sedlaczek Stanisław PEŁNA WERSJA, Inne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> Wytyczne metodyki harcerskiejSedlaczek Stanisław Jak ściągnąć Wytyczne metodyki harcerskiej? - INSTRUKCJA1. Kliknijtutajlub skopiuj linkdo przeglądarki. 2. Postępuj zgodnie ze wskazówkami.Seria wydawnicza ?Przywrócić Pamięć? ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, twórców rozwoju idei imetodyki harcerskiej z lat 1911?1939. Reprinty wydania z 1931 roku: WYTYCZNE METODYKI HARCERSKIEJ, PRAWA PRZYZWYCZAJANIA AHARCERSTWO. Opieram się w tym szkicu przedewszystkiem na dziełach Skauta Naczelnego Świata, gen. Baden-Powella, z których dwa wydane już wpolskim przekładzie, wskazuję jako niezbędną lekturę każdego, kto chce w Harcerstwie pracować. Są to ?Wskazówki dla skautmistrzów?) i ?Wilczęta?).Celem moim jest wyłowienie niejako z wypowiedzeń się Baden-Powella zasadniczych wskazań metodycznych pedagogiki skautowej i próba ichusystematyzowania. Oddając materjał drukowany w ?Harcmistrzu? dla wydania w broszurze, widzę, ile ma braków, nie łatwo jednak je usunąć. Mimoto, mam nadzieję, ?Wytyczne? przyniosą pewną korzyść harcerstwu, a może w lepszych warunkach czas i środki pozwolą na przygotowanie lepszegoich wydania. ZAINTERESOWANIE. Zainteresowanie chłopca sobą samym i swoim rozwojem, oto pierwszy cel harcmistrza, a zarazem jedna z głównychwskazówek dla niego. ?Praca skautowa polega głównie na wzbudzeniu w chłopcu ambicji i chęci do uczenia się dla siebie, osiąga się to przezpoddawanie czynności, które pociągają go, a które następnie uczą go przez popełniane błędy, aż, wskutek doświadczenia, zacznie wykonywaćczynności prawidłowo. Różne rodzaje i szczegóły zajęć, podane w ?Scouting for Boys?, jedynie podsuwają czynności, z których drużynowy możewybrać te, które będą odpowiednie dla pozyskania różnych rodzajów chłopców? (Wsk. 18). ?Wychowywać, to jest zachęcić chłopca do tego, abysamodzielnie się uczył, z własnego popędu, rzeczy, które pomagają w wyrobieniu charakteru? (Wsk. 48). ?Wychowanie samego siebie, to jest to, czegochłopiec samodzielnie się uczy ? to, co pozostanie jego własnością i będzie nim kierować w późniejszem życiu znacznie więcej, niż to, co mu nauczycielwłoży w głowę na lekcji? (Sc. 234). ?Niezbędnym warunkiem naszego systemu wychowania jest: stanąć samemu na miejscu chłopca, patrzeć na rzecz zjego punktu widzenia ? przedstawić mu przedmiot w takiej postaci, jaka mu się podoba i w ten sposób osiągnąć, by sam się uczył, a nie aby w niegowkuwać?. (Sc. 311). Cały szereg środków zmierza do tego zainteresowania chłopca swoją własną sprawnością cielesną i duchową. Wychodzi się odzaapelowania do uczuć patryjotycznych: każdy chłopiec chciałby jakoś służyć Ojczyźnie. Stawia się młodzieży przed oczy wielkie postaci historyczne,dzielnych ludzi, ideał wychowawczy będący syntezą cnót rycerza średniowiecznego ? szlachetnego Indjanina czy Zulusa ? wreszcie skauta trapera ?pioniera cywilizacji. Zachęca się w gawędach przy ognisku do naśladowania tych wzorów. Aby móc iść w ich ślady, trzeba być jak oni dzielnym,odważnym, rycerskim, wiernym towarzyszem, lojalnym podwładnym, taktownym przełożonym. Te cnoty trzeba w sobie wyrabiać ? i oto wchodzi wgrę cały obfity zasób środków skautowych. Zwyczaj obierania przez drużyny polskie Patronów z pośród wybitnych postaci historycznych,wprowadzony przez twórców naszego harcerstwa, jest konsekwentnem rozwinięciem tej myśli Baden-Powella. POBIERZ Wytyczne metodyki harcerskiej TERAZ! [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •