Wykład 5 (27.03.2009) narracja, Nauka, Kulturoznawstwo, IV semestr, Wiedza o filmie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
N
ARRACJA
Wysokoczuła taśma
– głębia ostrości i wielopłaszczyznowe ujęcie. Dzięki temu możliwa
była narracja syntetyczna charakteryzująca się dużym zaufaniem dla widza
Orson Welles,
Obywatel Kane
(1941)
Od końca lat 20stych stosowano jednoplanową inscenizację. W ramach jednego ujęcia
mogło dziać się jednocześnie kilka istotnych sytuacji (stosowano redundancję).
Figury stylistyczne narracji filmowej:
(przejęły swoje nazwy z teorii literatury, mają także podobną konstrukcję)
1.
Powtórzenie
Obraz lub układ obrazów zostaje powtórzony. Często służy to znaczeniu
symbolicznemu.
2.
Refren
Wielokrotne, rytmiczne powtórzenie w podobnych odcinkach czasu. Pełni funkcje
rytmizacyjne.
3.
Synekdocha
Część zamiast całości, np. pokazanie wieży Eiffla, co oznacza Paryż.
4.
Antyteza
Zestawienie przeciwieństw, np.

charakterze plastycznym (wizualnym) – pokazanie zimy i lata

charakterze plastyczno – muzycznym - pokazanie ślubu + muzyka marsza
żałobnego.
5.
Eufemizm
Złagodzenie – stosowano je wtedy, gdy nie chciano pokazywać na ekranie czegoś, co
mogłoby być zbyt szokujące. Dawniej forma ta była częściej stosowana (często
dotyczyło to scen intymnych i brutalnych)
6.
Elipsa
Często łączy się z eufemizmem. To pominięcie pewnych elementów filmu (np.
widzimy jak ktoś wyjeżdża do pracy, a za chwile widzimy go już w biurze). Czasami w
filmie trudno jest odróżnić elipsę o eufemizmu (zlewają się).
7.
Metonimia
Zamiennia. Ma na calu zastąpienie jednego elementu innym elementem pozostającym z
nim w uchwytnej zależności. Np. Pokazanie zdejmowania butów w sypialni (zbliżenie
na buty) zastępuje pokazanie aktu seksualnego.
8.
Hiperbola
Przesadnia. W latach 90tych nastąpiła m.in. hiperbolizacja przemocy w filmie.
gore
/
smuff-movie
– to filmy zakazane od lat 70tych. Były to filmy początkowo filmy
dokumentalne (świr zabijał przed kamerą człowieka i potem to rozpowszechniał).
Później były to też filmy fabularne.
9.
Peryfraza
Omówienie. Trudno czasem w filmie odróżnić peryfrazę od metonimii. Dotyczy ona
czasami emocji, mówienia o uczuciach (stosowanie filmowego ekwiwalentu uczuć).
Przyjmuje funkcję bezpośrednią – zamiast cos pokazać słyszymy omówienie tego.
10.
Metafora
Metafora filmowa często myli się z symbolem. Zestawiane s tutaj dwa obrazy, które
dzięki temu zestawieniu tworzą nowe znaczenie, a którego pojedynczo nie posiada
żaden z nich.
11.
Symbol
Prezentowany obraz zyskuje nowe znaczenie (znaczenie naddane), ale bez zestawiania
dwóch obrazów.
12.
Parabola (przypowieść)
To rozbudowany do roli narracyjnej symbol. Z reguły to jakaś prosta opowieść, która
zyskuje dodatkowe znaczenie.
G
ATUNEK FILMOWY
(G
ENOLOGIA FILMU
)
Początkowo przypisywano filmowi cechę ścisłego pokrewieństwa z literaturą.
Teoria filmu zaczęła rodzić się już w latach 30stych XX wieku, ale w Polsce rozwój
filmoznawstwa rozpoczął się ok. 1966 roku. W wielu dziedzinach początkowo sięgano do
teorii literatury. Podobnie więc jak w literaturze możemy podzielić film na gatunki i
rodzaje literackie.
R
ODZAJE
FILMOWE
G
ATUNKI FILMOWE
F
ILM FABULARNY
komedia:
pomyłek
sytuacyjna
romantyczna
czarna komedia
slapstick
western
przygodowy
historyczny
płaszcza i szpady
melodramat
romans
film grozy
(horror)
sensacyjny
musical
dramat
wojenny
familijny
fantasy
szpiegowski
gangsterski
kryminalny
 kostiumowy
film gangsterski
psychologiczny
science-fiction
thriller:
satanistyczny
wampiryczny
F
ILM
DOKUMENTALNY
niefikcjonalny:
oświatowy:
dydaktyczny
popularno-naukowy:
przyrodniczy
podróżniczy
naukowy
audiowizualny
dokument czysty
transmisja telewizyjna
reportaż
migawka
kreowany (esej)
F
ILM
ANIMOWANY
wycinankowe
plastelinowe
rysunkowe
lalkowe
animacje 3D
nonkamerowe
Tworzenie gatunków filmowych:
1.
Przejęcie z literatury lub teatru.
np.
music hall 
z teatru
musical

dramat 
z literatury
komedia 
2.
Sposoby czysto filmowe.
W pewnym momencie zaczęto powielanie czegoś, co już się przyjęło (nowa wersja tej
samej historii). Dzięki temu w świadomości reżyserów i odbiorców zaczęła powstawać
myśl o gatunku (zaczęły się utrwalać pewne cechy). Najpierw były filmy, a na ich
podstawie tworzyły się gatunki!
! Gatunki, podobnie jak mity, są dziełem zbiorowości, nie ma autora indywidualnego.
Gatunki dużo mówią o zbiorowości, która je wytworzyła. To sprzężenie zwrotne między
filmem, a odbiorcą.
Andrew Tudor. Relacje:
Gatunki są elementami komunikacji międzyludzkiej.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •