Wyklad05 06[1], Semestr I, Bezp.techniczne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Szkoþa Gþwna SþuŇby PoŇarniczej w Warszawie
T. 5-6. ZAGROņENIA TRANSPORTOWE
- MORSKIE I POWIETRZNE.
Do najwaŇniejszych rodzajw transportu, poza transportem lĢdowym
(drogowym i kolejowym), zalicza siħ transport morski i powietrzny. Pierwszy
z nich obsþuguje ponad 70% Ļwiatowych obrotw handlowych. Drugi z kolei
jest gþwnym Ļrodkiem transportu, umoŇliwiajĢcym przemieszczanie siħ ludzi
na duŇe odlegþoĻci Î w 2004 r. z tej formy komunikacji skorzystaþo prawie
2 mld pasaŇerw.
ZAGROņENIE W TRANSPORCIE MORSKIM
ZagroŇenia w transporcie morskim zaliczane sĢ do zagroŇeı wodnych. MwiĢc
o zagroŇeniach morskich mamy na myĻli Î tzw. katastrofy morskie, pozostaþe
zagroŇenia wodne, ktre mogĢ wydarzyę siħ na rzekach i jeziorach, zaliczane sĢ do
Î tzw. katastrof ĻrdlĢdowych. Katastrofy morskie niosĢ powaŇne straty
w ludziach i majĢtku i dotyczĢ szczeglnie duŇych statkw (np. zbiornikowcw Î
w tym tankowcw i chemikaliowcw) oraz promw morskich. Natomiast
katastrofy ĻrdlĢdowe moŇna traktowaę jako zdarzenia lokalne, nie wymagajĢce
uŇycia w akcji wielu siþ i Ļrodkw.
Katastrofa morska Î zdarzenie z udziaþem Ļrodka transportu morskiego w trakcie
jego Ňeglugi lub cumowania w porcie, podczas ktrego wystĢpiþo zbiorowe
zagroŇenie Ňycia, zdrowia i mienia osb lub trwaþe pogorszenie stanu Ļrodowiska
naturalnego na duŇym obszarze, np. w wyniku katastrofy tankowca. KaŇdego roku
odnotowuje siħ kilkadziesiĢt wiħkszych lub mniejszych wyciekw ropy ze statkw,
a co 2-3 lata katastrofħ duŇego tankowca lub awariħ platformy wiertniczej na
morzu.
RAPORT GREENPEACE
Transport morski nie stanowiþ powaŇnego zagroŇenia, szczeglnie dla
Ļrodowiska naturalnego, dopki na morzach nie pojawiþy siħ pierwsze
zbiornikowce. Wzrost zapotrzebowania na ropħ naftowĢ i jej produkty byþ
powodem nagþego zapotrzebowania na potħŇne zbiornikowce-cysterny zwane
tankowcami (tonaŇ od kilku do kilkuset tysiħcy ton DWT).
Zatoniħcie zbiornikowca m/t Prestige u wybrzeŇy hiszpaıskiej
Galicji w 2002 roku przewoŇĢcego 77,000 ton ropy
Od tego momentu, co roku majĢ miejsce katastrofy tankowcw. Wielkie iloĻci
ropy naftowej, olejw i innych szkodliwych substancji dostajĢ siħ do wd
powodujĢc olbrzymie szkody w ekosystemach. PotħŇne obszary mrz
(zwþaszcza przybrzeŇnych i w okolicach portw) zamieniajĢ siħ w tzw. ámartwe
wodyÑ. Wycieki ropy naftowej przyczyniajĢ siħ do wymierania wielu gatunkw
roĻlin i zwierzĢt morskich. Jeszcze wiħksze szkody wyrzĢdza pþonĢca ropa.
PoŇar taki moŇe trwaę wiele tygodni. Budowa wielkich portw morskich,
ciĢgnĢcych siħ niekiedy na dþugoĻci kilkadziesiĢt kilometrw wzdþuŇ wybrzeŇa,
niszczy wspaniaþĢ florħ i faunħ terenw nadmorskich.
Transport ĻrdlĢdowy powoduje takŇe wielkie szkody. ņycie w rzekach i innych
zbiornikach ĻrdlĢdowych niszczone jest przez wycieki szkodliwych
chemikaliw. Rzeki, bħdĢce gþwnymi arteriami komunikacyjnymi, na wielu
odcinkach sĢ juŇ martwe, np. Ren, Wisþa, Odra itp. Na skutek zanieczyszczenia
tych wd cierpiĢ rwnieŇ ludzie. Szkodliwe substancje dostajĢ siħ takŇe do wd
podziemnych, spoŇywanych przez czþowieka. Dotyczy to rwnieŇ jezior i rzek,
ktrych zanieczyszczenia przyczyniajĢ siħ do uboŇenia wielu ekosystemw.
2
STOSOWANE JEDNOSTKI
DWT symbol tony (ang. deadweight) - jednostka noĻnoĻci statku, rwnej
1 tonie metrycznej a. ang. (2240 funtw, ok. 1016 kg). Etymologia DWT - skrt
z ang. d(ead)w(eight)t(onnage) Î ánoĻnoĻę statku w tonach; rŇnica miħdzy
wypornoĻciĢ (ciħŇarem) statku zaþadowanego a wypornoĻciĢ pustegoÑ.
galon (ang. gallon) = 4,54 dm
3
baryþka (ang. barrel) Î (1 bbl) powszechnie stosowana jednostka objħtoĻci
w przemyĻle petrochemicznym:
1 barrel = 0.158987 m
3
1 barrel = 158.987146 dm
3
1 barrel = 34.99089 U.K. gallons
1 barrel = 42 U.S. gallons
1 m
3
= 6.28994 barrels
1 m
3
= 1,000 dm
3
TEU jest to dwudziestostopowa jednostka ekwiwalentna, tj. jednostka
standardowa dla przeliczenia transportu kontenerw drogĢ morskĢ o rŇnej
pojemnoĻci, np.:
1 kontener 20' = 1 TEU
1 kontener 40' = 2 TEU
Rodzaje statkw handlowych
Chemikaliowiec
-
statek-cysterna, przeznaczony do przewozu chemikaliw.
Drobnicowiec - statek przeznaczony do przewozu drobnicy, czyli towarw
przemysþowych liczonych w sztukach, zapakowanych
w skrzynie, beczki, bele, worki i inne rodzaje opakowaı, lub
bez opakowania, jak samochody. MogĢ teŇ zabieraę do
kilkunastu pasaŇerw.
Frachtowiec - statek handlowy przewoŇĢcy znaczne iloĻci towarw, np.
kontenerowiec, drobnicowiec.
Gazowiec - statek-cysterna, przeznaczony do transportu skroplonego gazu.
Kontenerowiec
-
statek specjalnie wyposaŇony w prowadnice i przeznaczony do
przewozu kontenerw.
Masowce
- statki wielozadaniowe do przewozu suchych þadunkw
masowych luzem, tj. bez opakowania, wsypywanych
bezpoĻrednio do þadowni, jak np. wħgiel, ruda, nawozy
mineralne, zboŇa, siarka granulowana, itp., oraz þadunkw
pþynnych.
3
Tankowiec
-
(prawidþowa nazwa polska - zbiornikowiec) statek-cysterna,
przeznaczony do transportowania materiaþw pþynnych. Nie
posiada þadowni a zbiorniki þadunkowe Î zaþadunek /
wyþadunek odbywa siħ za poĻrednictwem systemu rurociĢgw
i pomp. Zbiornikowce naleŇĢ do najwiħkszych statkw
handlowych.
Zbiornikowce - statki do przewozu pþynnych þadunkw masowych, np.
tankowce, chemikaliowce.
Najwiħksze katastrofy tankowcw
Nr
Miejsce zdarzenia
Rok
Nazwa statku
Wyciek
[10
6
gallon]
1 Republika Poþudniowej Afryki 1983 Castillo de Beliver
78.5
2 Francja
1978 Amoco Cadiz
68.7
3 Nowa Funlandia
1988 Odyssey
43.1
4 Trynidad i Tobago
1979 Atlantic Empress
42.7
5 Wþochy
1981 Haven
42.0
6 Barbados
1979 Atlantic Empress
41.5
7 Wielka Brytania
1967 Torrey Canyon
38.2
8 Oman
1972 Sea Star
37.9
9 Grecja
1980 Irenes Serenade
36.6
10 Belgia
1971 Texaco Denmark
31.5
11 Hawaje
1977 Hawaiian Patriot
31.2
12 Turcja
1979 Independentza
28.9
13 Azory
1969 Julius Schindler
28.4
14 Hiszpania
1976 Urquiola
28.1
15 Szkocja
1993 Braer
25.0
16 Portugalia
1975 Jakob Maersk
24.3
17 Hiszpania
1992 Aegean Sea
21.9
18 Iran
1985 Nova
21.4
19 Walia
1996 Sea Empress
21.3
20 Republika Poþudniowej Afryki 1971 Wafra
20.2
21 Hiszpania
2002 Prestige
20.0
22 Maroko Prestige
1989 Khark 5
20.0
23 Szwecja
1970 Othello
18.0
24 Puerto Rico
1975 Epic Colocotronis
18.0
25 Brazylia
1960 Sinclair Petrolore
17.6
26 Oman
1983 Assimi
15.8
27 Japonia
1974 Yuyo Maru No. 10
15.8
28 Angola
1991 ABT Summer
15.0
29 Republika Poþudniowej Afryki 1992 Katina P.
15.0
30 Japonia
1965 Heimvard
14.7
31 Hiszpania
1978 Andros Patria
14.6
4
Nr
Miejsce zdarzenia
Rok
Nazwa statku
Wyciek
[10
6
gallon]
32 Republika Poþudniowej Afryki 1968 World Glory
14.2
33 Japonia
1975 British Ambassador
14.2
34 Qatar
1983 Pericles GC
14.0
35 Chile
1974 Metula
13.9
36 Seszele
1970 Ennerdale
13.8
37 Indonezja
1978 Tadotsu
13.2
38 Oregon
1968 Mandoil
12.6
39 Chile
1973 Napier
11.3
40 Zjednoczone Emiraty
1979 Patianna
11.2
41 Grecja
1972 Trader
11.0
42 Alaska
1989 Exxon Valdez
11.0
43 Algieria
1980 Juan Antonio
Lavalleja
11.0
44 Hong Kong
1994 Thanassis A.
10.9
45 Teksas
1979 Burmah Agate
10.7
46 Nowa Funlandia
1988 Athenian Venture
10.6
47 Meksyk
1996 nieznany?
10.6
48 Chiny
1977 Borag
10.4
49 Kolumbia
1976 St. Peter
10.3
50 Francja
1979 Gino
10.1
Najwiħkszy tankowiec Ļwiata
Tankowiec norweski áJahre VikingÑ do przewozu ropy naftowej, zbudowany
w 1975 r. w stoczni Sumitomo Heavy Industries Yard w Japonii. Ma 458 metrw
dþugoĻci i 69 metrw szerokoĻci. WypornoĻę 564,763 DWT, objħtoĻę zbiornikw
650,000 mĎ (4,1 milionw baryþek), gþħbokoĻę zanurzenia 24,6 metra. Zaþoga 40
ludzi.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • enzymtests.keep.pl
  •