Wyklad6, Studia, Studia, Informatyka, Podstawy Informatyki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PODSTAWY INFORMATYKI
Co dzisiaj?
• Algorytm, algorytmika
• Sortowanie
• ZłoŇonoĻę obliczeniowa
• Oprogramowanie
• Licencje
1
Algorytm i algorytmika
•
Algorytm
– skoıczony, uporzĢdkowany zbiór
jasno zdefiniowanych czynnoĻci, koniecznych do
wykonania pewnego zadania. Słowo "algorytm"
pochodzi od nazwiska matematyka perskiego
(IX wiek) Muhammed ibn Musa al-Chorezmi ( ЊήΠ
ЏЀόϊΪЊτϼΪ ).
•
Algorytmika
– dział informatyki zajmujĢcy siħ
poszukiwaniem, konstruowaniem i badaniem
własnoĻci algorytmów w kontekĻcie ich
przydatnoĻci do rozwiĢzywania problemów za
pomocĢ komputerów.
ЍϐЊЀ
Ђή
φЀπЀ
௩
φήϨ
Algorytmy – sposoby zapisywania
• Zapis
w
postaci
ciĢgu
kroków
(jħzyka
potocznego: jeden krok - jedna operacja)
• Zapis w postaci graficznej - schematy blokowe
• Zapis w jħzyku programowania
Algorytm wyra
Ň
ony w jakim
Ļ
j
ħ
zyku
programowania nazywa si
ħ
programem.
Algorytmy powinny by
ę
tak przedstawiane,
aby było mo
Ň
liwe ich jednoznaczne
odczytanie i zastosowanie.
2
Schematy blokowe
• Schematy blokowe sĢ tzw.
metaj
ħ
zykiem
. Jest
to jħzyk bardzo ogólny; słuŇy do opisywania
algorytmów w taki sposób, by na jego podstawie
moŇna
było
je
zaimplementowaę w
kaŇdym
jħzyku programowania.
• Magiczne Bloczki
• EDGE Diagrammer 5.5
• EDraw Flowchart Software 1.6.3
• …
Schematy blokowe
• CzħĻciami składowymi schematów
blokowych sĢ proste figury geometryczne
(prostokĢt, romb, koło, równoległobok itd.).
W tych figurach umieszczamy warunki
oraz proste instrukcje, przy czym mogĢ
byę one zwiĢzane z jakimĻ konkretnym
jħzykiem (np. symbolem instrukcji
przypisania moŇe byę "
:=
" jak w Pascalu
lub "
=
" tak, jak w C).
3
Schematy blokowe
• JeĻli tworzĢc schemat nie jesteĻmy jeszcze
zdecydowani w jakim jħzyku bħdziemy pisali
nasz program lub tworzymy schemat dla kogoĻ,
to lepiej jest stosowaę notacjħ bardziej
symbolicznĢ, np. instrukcjħ przypisania
zapisywaę jako strzałkħ skierowanĢ od wartoĻci
przypisywanej do zmiennej.
Licznik
0
Opis schematów
• Poszczególne elementy schematu łĢczy
siħ za pomocĢ strzałek. W wiħkszoĻci
przypadków blok ma jednĢ strzałkħ
wchodzĢcĢ i jednĢ wychodzĢcĢ, lecz sĢ
takŇe wyjĢtki.
4
Pocz
Ģ
tek/koniec algorytmu
•
W kaŇdym algorytmie musi siħ znaleŅę dokładnie jedna taka figura z
napisem "Start" oraz dokładnie jedna figura z napisem "Stop".
•
Blok symbolizujĢcy poczĢtek algorytmu ma dokładnie jednĢ strzałkħ
wychodzĢcĢ a
blok
symbolizujĢcy
koniec
ma
jednĢ strzałkħ
wchodzĢcĢ.
•
NajczħĻciej
popełnianym
błħdem
w schematach blokowych jest
umieszczanie
kilku
stanów
koıcowych,
zaleŇnych
od
sposobu
zakoıczenia
programu.
Jest
to
niedopuszczalne,
w
programie
mamy dokładnie jednĢ instrukcjħ "end."
START
STOP
Opis schematów
• Figura oznaczajĢca proces. W jej obrħbie
umieszczamy wszelkie obliczenia lub
podstawienia. Proces ma dokładnie jednĢ
strzałkħ wchodzĢcĢ i
dokładnie
jednĢ
strzałkħ wychodzĢcĢ.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]